Cine sunt proprietarii bisericilor din cadrul cultului Biserica Ortodoxa Romana ?

02 April, 2017

Cine sunt proprietarii bisericilor din cadrul cultului Biserica Ortodoxa Romana?

Este, desigur, o intrebare simpla. Raspunsurile sunt, insa, foarte diferite.
De veti intreba un credincios va spune ca bisericile apartin oamenilor, enoriasilor, celor sau urmasilor celor ce au construit-o. De veti intreba preotii nu veti primi de la toti acelasi raspuns. De veti intreba un episcop veti afla ca apartin episcopiei.
In dorinta de a da un raspuns coerent si in spiritul legii vom apela la Statutul Bisericii Ortodoxe Romane(in continuare prescurtat BOR), la legile statului si la hotarari ale instantelor locale si ale CEDO
Ce este BOR? Este un cult, unul dintre cele 18 culte aprobate de lege. Este cel mai numeros si cel mai influent dintre cultele din Romania. Este insa un fel de ONG, nu o entitate a statului roman, Statutul BOR “art. 41 - (1) Patriarhia, mitropolia, arhiepiscopia, episcopia, vicariatul, protopopiatul (protoieria), mânãstirea si parohia sunt persoane juridice de drept privat si utilitate publicã, cu drepturile si obligatiile prevãzute de prezentul statut.” Statutul BOR, a fost aprobat de Guvernul Romaniei prin Hotararea nr. 53/2008.
Averea BOR este impresionanta. Conform unor analize pertinente din anul trecut averea BOR este de 9-10 miliarde de dolari (conform http://www.activenews.ro/…/Analiza-Bisericii-Ortodoxe-Roman…). In aceasta sunt cuprinse16.400 de lacașuri de cult, activele mănăstiresti ( peste 400 de mănăstiri si peste 180 schituri), terenuri (forestiere- cca. 40.000 ha si agricole- cca. 40.000 ha). In aceasta analiza nu sunt cuprinse cladirile ce nu au destinatie de cult care sunt numeroase, activele din diferite afaceri in care BOR este actionar principal,si actiunile la diferita firme profitabile.
Interesul patrimonial al BOR este urias, existand suspiciuni de influentare si recompensare a politicului pentru a se vota legi in favoarea. (ex. http://www.b1.ro/stiri/eveniment/acuzatii-noi-pentru-bogdan-olteanu-legile-date-in-favoarea-bisericii-ortodoxe-romane-in-mandatul-de-presedinte-al-camerei-deputatilor-ar-urma-sa-fie-verificate-de-dna-163717.html)

 si au primit raspunsuri oficiale (http://www.stiripesurse.ro/biserica-ortodoxa-reac-ioneaza-la-acuza-iile-legate-de-bogdan-olteanu_1152915.html).
In privinta dreptului de proprietate asupra bisericilor, Statutul BOR este destul de confuz. Astfel din acelasi document putem trage doua concluzii:
1) Bisericile apartin oamenilor Statut BOR art. 178 - „(1) Bisericile parohiale sunt proprietatea parohiei, sunt integrate patrimoniului eparhiei si stau sub jurisdictia si controlul autoritãtii arhiepiscopiei sau episcopiei. Dacã într-o parohie sunt mai multe biserici, chiriarhul o desemneazã pe cea de cãpetenie ca bisericã parohialã.”
Dar sa vedem ce inseamna patrimoniu, ce este parohia si ce este parohul.
PATRIMÓNIU, patrimonii, s. n. 1. (Jur.) Totalitatea drepturilor și a obligațiilor cu valoare economică, precum și a bunurilor materiale la care se referă aceste drepturi, care aparțin unei persoane (fizice sau juridice); (sens curent) bun moștenit prin lege de la părinți (sau de la rude); avere părintească. ◊ Separație de patrimoniu = separare legală a bunurilor personale ale cuiva de bunurile moștenite sau a averii soțului de zestrea soției. 2. Totalitatea bunurilor care aparțin colectivității și sunt administrate de către organele statului; bun public. Bunuri spirituale care aparțin întregului popor (fiind transmise de la strămoși); moștenire culturală; p. ext. bunuri spirituale, culturale etc. care aparțin omenirii întregi. – Din lat. patrimonium, fr.patrimoine.
sursa: DEX '09 (2009)
In Statut BOR art. 43 - „Parohia este comunitatea crestinilor ortodocsi, clerici si mireni, situatã pe un anume teritoriu si subordonatã centrului eparhial din punct de vedere canonic, juridic, administrativ si patrimonial, condusã de un preot paroh numit de chiriarhul (arhiepiscopul sau episcopul) eparhiei respective.” Deja, in definitia parohiei, lucrurile se nuanteaza, parohia este subordonata si patrimonial episcopului.
Statut BOR art. 64 - (1) „Parohul este administratorul întregii averi parohiale mobile si imobile împreunã cu Consiliul parohial, sub controlul Centrului eparhial, si rãspunde canonic-disciplinar si administrativ-bisericesc în fata acestuia, iar pentru administrarea si gestionarea defectuoasã a averii bisericesti rãspunde în fata instantelor civile, în baza legislatiei civile si penale.”
Deci biserica apartine oamenilor, este administrata de preot, impreuna cu Consiliul parohial, sub controlul Episcopiei.
2.) Bisericile sunt proprietatea cultului Biserica Ortodoxa Romana
Statutul BOR art. 169 - „Totalitatea bunurilor apartinând parohiilor, schiturilor, mânãstirilor, protopopiatelor, vicariatelor, episcopiilor, arhiepiscopiilor, mitropoliilor si Patriarhiei, asociatiilor si fundatiilor constituite de Bisericã, fondurile destinate unui scop bisericesc, precum si averile bisericilor fundationale alcãtuiesc patrimoniul bisericesc care apartine Bisericii Ortodoxe Române, iar regimul lui este reglementat de prezentul statut. Bunurile aflate în folosintã fac, de asemenea, parte din patrimoniul bisericesc si se administreazã conform actelor de dobândire si dispozitiilor prezentului statut. Art. 170 - (1) Din punct de vedere al destinatiei lui, patrimoniul bisericesc cuprinde bunuri sacre si bunuri comune. (2) Bunurile sacre, respectiv cele care prin sfintire sau binecuvântare sunt destinate exclusiv si direct cultului, sunt inalienabile, insesizabile si imprescriptibile. Proprietatea asupra bunurilor sacre este exclusiv bisericeascã, iar cedarea folosintei poate fi acordatã pe un termen de pânã la 3 ani, cu posibilitatea de reînnoire. de acesta cu titlu de proprietar al respectivului patrimoniu bisericesc. Patrimoniul bisericesc fãrã stãpân revine eparhiei în a cãrei jurisdictie teritorialã se aflã.”
Statutul BOR art. 181 - “O bisericã, imediat dupã sfintirea ei, trece în proprietatea si în folosinta unitãtilor de cult din cadrul eparhiei (n.n. Episcopiei), cu tot terenul si clãdirile afectate ei si stã sub dispozitiile prezentului statut, tinându-se seama si de actele de fundatie. Eventualele conditii testamentare contrare prezentului statut se vor considera nule.”
Cu alte cuvinte proprietar este cultul BOR, deci nu oamenii ci conducatorii cultului. Teoretic toti membrii cultului sunt beneficiari dar practic principalii beneficiari ai profitului rezultat din activitatea de cult desfasurata in biserica si a tuturor veniturilor BOR sunt cei 58 ierarhi care formeaza Sfantul Sinod al BOR.
Pentru a face si mai complicata o concluzie, in sedinta din 16. 12 2016.: „Sfântul Sinod a luat act de publicarea hotărârii Marii Camere a Curții Europene a Drepturilor Omului în cauza Parohia Greco-Catolică Lupeni și alții împotriva României. În ansamblul acesteia, hotărârea confirmă criteriul voinței majorității credincioșilor în privința restituirii lăcașurilor de cult.” Conform http://basilica.ro/hotarari-ale-sfantului-sinod-privind-vi…/. Cu alte cuvinte majoritatea credinciosilor hotareste soarta bisericii, deci, proprietari sunt, totusi, oamenii si nu cultul sau ierahia superioara. Nici vorba despre drepturi inalienabile, insesizabile si imprescriptibile asupra bisericilor ale ierahiei BOR, asa cum Statutul prevede. Vezi si http://www.apador.org/cazul-parohia-greco-catolica-lupeni…/… sau http://ro.radiovaticana.va/…/sentin%C8%9Ba_cedo_pri…/1275874.
Din experienta personala, episcopul BOR al locului Ciprian Campineanul a declarat public, ca bisericile apartin episcopiei. In acest sens, pentru a intari in constiinta preotilor acest lucru si pentru controlul situatiei patrimoniale, cu putin timp in urma, toate actele de proprietate originale asupra bisericilor au fost luate si se afla si acum arhivate la Episcopie.
Din punct de vedere al justitiei inca sunt procese pe rol pe aceasta tema. Exista un precedent judiciar edificator pe aceasta tema. De veti cerceta portalul: portal.just.ro la Judecatoria Buzau veti observa ca din ultimele 10 procese in care Arhiepiscopia Buzaului si Vrancei a fost implicat in ultima perioada, 9 au privit dreptul de proprietate asupra bisericilor: 4 dreptul de uzucapiune (UZUCAPIÚNE s. f. (Jur.) Dobândirea dreptului de proprietate asupra unui bun prin posedarea lui o anumită vreme. [Pr.: -pi-u-] – Din fr. usucapion. sursa: DEX '09 (2009) si 5 dreptul de proprietate. Cel de-al zecelea privea furtul de lemn din proprietatea unei manastiri. Spune acest lucru foarte mult despre interesul BOR asupra proprietatii asupra bisericilor. (Vezi dosar 3097/200/2015, dosar 1191/277/2015, dosar 8108/231/2014, dosar 2319/277/2016, dosar 23445/200/2014, dosar 2393/173/2013, dosar 2162/173/2013.)
Care este motivul acestei ambiguitati?
Desi credinciosii folosesc bisericile pentru rugaciune si pentru oficierea slujbelor mai importante din viata lor religioasa, cei care conduc cultul BOR (episcopii) sunt adevaratii beneficiari ai constructiei de biserici.
In perioada in care bisericile se construiesc, se renoveaza, se picteaza sau se restaureaza mesajul episcopului si al preotului catre enoriasi este clar: biserica este a poporului de aceea trebuie sa se implice cat mai multi si cat mai consistent la lucrari. Credinciosii parohiilor depun eforturi materiale insemnate, implicandu-se ata financiar cat si prin activitati benevole. In rare situatii contribuie Episcopia sau pot fi accesate contributii de la Fondul de Stat, administrate si avizate tot de episcopi. Trebuie tinut cont si de faptul ca fondurile date de Episcopii si de la Fondul de Stat sunt tot din impozitele colectate de la credinciosi, deci tot ale oamenilor.
Cand totul este gata, cand biserica este pregatita sa se slujeasca in ea, frumos impodobita, dupa ce se sfinteste, atunci biserica apartine episcopului si Episcopiei. Atunci orice doleanta a oamenilor, orice cerere de sustinere a preotului este obraznicie, tupeu sau neascultare. Episcopul este stapanul absolut al bisericii. In caz de opozitie a oamenilor sunt chemate organele statului roman: politia si jandarmeria. (http://basilica.ro/noi-hotarari-ale-sfantului-sinod-privin…/): „Aprobarea unor măsuri sporite pentru asigurarea desfășurării în liniște a slujbelor religioase, protejată de dispozițiile 381 din Codul penal care sancționează cu închisoare sau amendă „împiedicarea sau tulburarea liberei exercitări a ritualului unui cult religios care este organizat și funcționează potrivit legii”, precum și de dispozițiile legale care sancționează tulburarea liniștii publice.” Cei vinovati pot fi amendati si condamnati de instante. Preotul care s-a jertfit pentru a realiza lucrarile, fiind delegatul episcopului(conform Statutului BOR), este indepartat si este adus un alt preot, socotiti de conducator mai vrednic, mai cinstit, mai harnic.
Concluzia este clara: este necesara amendarea Statutului BOR. Este necesara clarificarea dreptului comunitatii asupra proprietatii bisericii. Este necesara intarirea rolului Consiliului parohial in dreptul de proprietate. Acelasi Consiliu parohial si Adunarea parohiala (totalitatea enoriasilor) trebuie sa aiba un cuvat de spus in aducerea si mentinerea unui preot, trebuie sa stie clar care sunt drepturile si obligatiile sale. Este necesar ca Statul roman, prin Secretariatul de Stat pentru Culte, sa vegheze cu mai mare atentie ca la aprobarea Statutului cultelor si Asociatiilor religioase sa se urmareasca toate aspectele care privesc dreptul de proprietate asupra locasurilor de cult.

Vatra Giorgica
Presedintele Asociatiei crestinilor ortodocsi ai parohiei Sf. Andrei si Sf.Nectarie, Focsani
Preot misionar ortodox desemnat al Gruparii religioase Sf.Andrei si Nectarie, Focsani