Cine sunt proprietarii bisericilor din cadrul cultului Biserica Ortodoxa Romana?
Este, desigur, o intrebare simpla. Raspunsurile sunt, insa, foarte diferite.
De veti intreba un credincios va spune ca
bisericile apartin oamenilor, enoriasilor, celor sau urmasilor celor ce au
construit-o. De veti intreba preotii nu veti primi de la toti acelasi raspuns.
De veti intreba un episcop veti afla ca apartin episcopiei.
In dorinta de a da un raspuns coerent si in
spiritul legii vom apela la Statutul Bisericii Ortodoxe Romane(in continuare
prescurtat BOR), la legile statului si la hotarari ale instantelor locale si
ale CEDO
Ce este BOR? Este un cult, unul dintre cele 18
culte aprobate de lege. Este cel mai numeros si cel mai influent dintre cultele
din Romania.
Este insa un fel de ONG, nu o entitate a statului roman, Statutul BOR “art. 41
- (1) Patriarhia, mitropolia, arhiepiscopia, episcopia, vicariatul,
protopopiatul (protoieria), mânãstirea si parohia sunt persoane juridice de
drept privat si utilitate publicã, cu drepturile si obligatiile prevãzute de
prezentul statut.” Statutul BOR, a fost aprobat de Guvernul Romaniei prin
Hotararea nr. 53/2008.
Averea BOR este impresionanta. Conform unor analize
pertinente din anul trecut averea BOR este de 9-10 miliarde de dolari (conform http://www.activenews.ro/…/Analiza-Bisericii-Ortodoxe-Roman…).
In aceasta sunt cuprinse16.400 de lacașuri de cult, activele mănăstiresti (
peste 400 de mănăstiri si peste 180 schituri), terenuri (forestiere- cca.
40.000 ha si agricole- cca. 40.000 ha). In aceasta analiza nu sunt cuprinse
cladirile ce nu au destinatie de cult care sunt numeroase, activele din
diferite afaceri in care BOR este actionar principal,si actiunile la diferita
firme profitabile.
Interesul patrimonial al BOR este urias, existand
suspiciuni de influentare si recompensare a politicului pentru a se vota legi
in favoarea. (ex. http://www.b1.ro/stiri/eveniment/acuzatii-noi-pentru-bogdan-olteanu-legile-date-in-favoarea-bisericii-ortodoxe-romane-in-mandatul-de-presedinte-al-camerei-deputatilor-ar-urma-sa-fie-verificate-de-dna-163717.html)
si au
primit raspunsuri oficiale (http://www.stiripesurse.ro/biserica-ortodoxa-reac-ioneaza-la-acuza-iile-legate-de-bogdan-olteanu_1152915.html).
In privinta dreptului de proprietate asupra
bisericilor, Statutul BOR este destul de confuz. Astfel din acelasi document putem
trage doua concluzii:
1) Bisericile apartin oamenilor Statut BOR art. 178
- „(1) Bisericile parohiale sunt proprietatea parohiei, sunt integrate
patrimoniului eparhiei si stau sub jurisdictia si controlul autoritãtii
arhiepiscopiei sau episcopiei. Dacã într-o parohie sunt mai multe biserici,
chiriarhul o desemneazã pe cea de cãpetenie ca bisericã parohialã.”
Dar sa vedem ce inseamna patrimoniu, ce este
parohia si ce este parohul.
PATRIMÓNIU, patrimonii, s. n. 1. (Jur.) Totalitatea
drepturilor și a obligațiilor cu valoare economică, precum și a bunurilor
materiale la care se referă aceste drepturi, care aparțin unei persoane (fizice
sau juridice); (sens curent) bun moștenit prin lege de la părinți (sau de la
rude); avere părintească. ◊ Separație de patrimoniu = separare legală a
bunurilor personale ale cuiva de bunurile moștenite sau a averii soțului de
zestrea soției. 2. Totalitatea bunurilor care aparțin colectivității și sunt
administrate de către organele statului; bun public. ♦ Bunuri spirituale care aparțin întregului popor (fiind
transmise de la strămoși); moștenire culturală; p. ext. bunuri spirituale,
culturale etc. care aparțin omenirii întregi. – Din lat. patrimonium,
fr.patrimoine.
sursa: DEX '09 (2009)
In Statut BOR art. 43 - „Parohia este comunitatea
crestinilor ortodocsi, clerici si mireni, situatã pe un anume teritoriu si
subordonatã centrului eparhial din punct de vedere canonic, juridic,
administrativ si patrimonial, condusã de un preot paroh numit de chiriarhul
(arhiepiscopul sau episcopul) eparhiei respective.” Deja, in definitia
parohiei, lucrurile se nuanteaza, parohia este subordonata si patrimonial
episcopului.
Statut BOR art. 64 - (1) „Parohul este
administratorul întregii averi parohiale mobile si imobile împreunã cu
Consiliul parohial, sub controlul Centrului eparhial, si rãspunde
canonic-disciplinar si administrativ-bisericesc în fata acestuia, iar pentru
administrarea si gestionarea defectuoasã a averii bisericesti rãspunde în fata
instantelor civile, în baza legislatiei civile si penale.”
Deci biserica apartine oamenilor, este administrata
de preot, impreuna cu Consiliul parohial, sub controlul Episcopiei.
2.) Bisericile sunt proprietatea cultului Biserica
Ortodoxa Romana
Statutul BOR art. 169 - „Totalitatea bunurilor
apartinând parohiilor, schiturilor, mânãstirilor, protopopiatelor,
vicariatelor, episcopiilor, arhiepiscopiilor, mitropoliilor si Patriarhiei,
asociatiilor si fundatiilor constituite de Bisericã, fondurile destinate unui
scop bisericesc, precum si averile bisericilor fundationale alcãtuiesc
patrimoniul bisericesc care apartine Bisericii Ortodoxe Române, iar regimul lui
este reglementat de prezentul statut. Bunurile aflate în folosintã fac, de
asemenea, parte din patrimoniul bisericesc si se administreazã conform actelor
de dobândire si dispozitiilor prezentului statut. Art. 170 - (1) Din punct de
vedere al destinatiei lui, patrimoniul bisericesc cuprinde bunuri sacre si
bunuri comune. (2) Bunurile sacre, respectiv cele care prin sfintire sau
binecuvântare sunt destinate exclusiv si direct cultului, sunt inalienabile,
insesizabile si imprescriptibile. Proprietatea asupra bunurilor sacre este
exclusiv bisericeascã, iar cedarea folosintei poate fi acordatã pe un termen de
pânã la 3 ani, cu posibilitatea de reînnoire. de acesta cu titlu de proprietar
al respectivului patrimoniu bisericesc. Patrimoniul bisericesc fãrã stãpân
revine eparhiei în a cãrei jurisdictie teritorialã se aflã.”
Statutul BOR art. 181 - “O bisericã, imediat dupã
sfintirea ei, trece în proprietatea si în folosinta unitãtilor de cult din
cadrul eparhiei (n.n. Episcopiei), cu tot terenul si clãdirile afectate ei si
stã sub dispozitiile prezentului statut, tinându-se seama si de actele de
fundatie. Eventualele conditii testamentare contrare prezentului statut se vor
considera nule.”
Cu alte cuvinte proprietar este cultul BOR, deci nu
oamenii ci conducatorii cultului. Teoretic toti membrii cultului sunt
beneficiari dar practic principalii beneficiari ai profitului rezultat din
activitatea de cult desfasurata in biserica si a tuturor veniturilor BOR sunt
cei 58 ierarhi care formeaza Sfantul Sinod al BOR.
Pentru a face si mai complicata o concluzie, in
sedinta din 16. 12 2016.: „Sfântul Sinod a luat act de publicarea hotărârii
Marii Camere a Curții Europene a Drepturilor Omului în cauza Parohia
Greco-Catolică Lupeni și alții împotriva României. În ansamblul acesteia,
hotărârea confirmă criteriul voinței majorității credincioșilor în privința
restituirii lăcașurilor de cult.” Conform http://basilica.ro/hotarari-ale-sfantului-sinod-privind-vi…/.
Cu alte cuvinte majoritatea credinciosilor hotareste soarta bisericii, deci,
proprietari sunt, totusi, oamenii si nu cultul sau ierahia superioara. Nici
vorba despre drepturi inalienabile, insesizabile si imprescriptibile asupra
bisericilor ale ierahiei BOR, asa cum Statutul prevede. Vezi si http://www.apador.org/cazul-parohia-greco-catolica-lupeni…/…
sau http://ro.radiovaticana.va/…/sentin%C8%9Ba_cedo_pri…/1275874.
Din experienta personala, episcopul BOR al locului
Ciprian Campineanul a declarat public, ca bisericile apartin episcopiei. In
acest sens, pentru a intari in constiinta preotilor acest lucru si pentru
controlul situatiei patrimoniale, cu putin timp in urma, toate actele de
proprietate originale asupra bisericilor au fost luate si se afla si acum
arhivate la Episcopie.
Din punct de vedere al justitiei inca sunt procese
pe rol pe aceasta tema. Exista un precedent judiciar edificator pe aceasta
tema. De veti cerceta portalul: portal.just.ro la Judecatoria Buzau veti
observa ca din ultimele 10 procese in care Arhiepiscopia Buzaului si Vrancei a
fost implicat in ultima perioada, 9 au privit dreptul de proprietate asupra
bisericilor: 4 dreptul de uzucapiune (UZUCAPIÚNE s. f. (Jur.) Dobândirea
dreptului de proprietate asupra unui bun prin posedarea lui o anumită vreme.
[Pr.: -pi-u-] – Din fr. usucapion. sursa: DEX '09 (2009) si 5 dreptul de
proprietate. Cel de-al zecelea privea furtul de lemn din proprietatea unei
manastiri. Spune acest lucru foarte mult despre interesul BOR asupra
proprietatii asupra bisericilor. (Vezi dosar 3097/200/2015, dosar
1191/277/2015, dosar 8108/231/2014, dosar 2319/277/2016, dosar 23445/200/2014,
dosar 2393/173/2013, dosar 2162/173/2013.)
Care este motivul acestei ambiguitati?
Desi credinciosii folosesc bisericile pentru
rugaciune si pentru oficierea slujbelor mai importante din viata lor
religioasa, cei care conduc cultul BOR (episcopii) sunt adevaratii beneficiari
ai constructiei de biserici.
In perioada in care bisericile se construiesc, se
renoveaza, se picteaza sau se restaureaza mesajul episcopului si al preotului
catre enoriasi este clar: biserica este a poporului de aceea trebuie sa se
implice cat mai multi si cat mai consistent la lucrari. Credinciosii parohiilor
depun eforturi materiale insemnate, implicandu-se ata financiar cat si prin
activitati benevole. In rare situatii contribuie Episcopia sau pot fi accesate
contributii de la Fondul de Stat, administrate si avizate tot de episcopi.
Trebuie tinut cont si de faptul ca fondurile date de Episcopii si de la Fondul
de Stat sunt tot din impozitele colectate de la credinciosi, deci tot ale
oamenilor.
Cand totul este gata, cand biserica este pregatita
sa se slujeasca in ea, frumos impodobita, dupa ce se sfinteste, atunci biserica
apartine episcopului si Episcopiei. Atunci orice doleanta a oamenilor, orice
cerere de sustinere a preotului este obraznicie, tupeu sau neascultare.
Episcopul este stapanul absolut al bisericii. In caz de opozitie a oamenilor
sunt chemate organele statului roman: politia si jandarmeria. (http://basilica.ro/noi-hotarari-ale-sfantului-sinod-privin…/):
„Aprobarea unor măsuri sporite pentru asigurarea desfășurării în liniște a
slujbelor religioase, protejată de dispozițiile 381 din Codul penal care
sancționează cu închisoare sau amendă „împiedicarea sau tulburarea liberei
exercitări a ritualului unui cult religios care este organizat și funcționează
potrivit legii”, precum și de dispozițiile legale care sancționează tulburarea
liniștii publice.” Cei vinovati pot fi amendati si condamnati de instante.
Preotul care s-a jertfit pentru a realiza lucrarile, fiind delegatul
episcopului(conform Statutului BOR), este indepartat si este adus un alt preot,
socotiti de conducator mai vrednic, mai cinstit, mai harnic.
Concluzia este clara: este necesara amendarea
Statutului BOR. Este necesara clarificarea dreptului comunitatii asupra
proprietatii bisericii. Este necesara intarirea rolului Consiliului parohial in
dreptul de proprietate. Acelasi Consiliu parohial si Adunarea parohiala
(totalitatea enoriasilor) trebuie sa aiba un cuvat de spus in aducerea si
mentinerea unui preot, trebuie sa stie clar care sunt drepturile si obligatiile
sale. Este necesar ca Statul roman, prin Secretariatul de Stat pentru Culte, sa
vegheze cu mai mare atentie ca la aprobarea Statutului cultelor si Asociatiilor
religioase sa se urmareasca toate aspectele care privesc dreptul de proprietate
asupra locasurilor de cult.
Vatra Giorgica
Presedintele Asociatiei crestinilor ortodocsi ai parohiei Sf. Andrei si
Sf.Nectarie, Focsani
Preot misionar ortodox desemnat al Gruparii religioase Sf.Andrei si Nectarie, Focsani